Co to jest ITAM?


Podobnie jak w przypadku większości rzeczy w obszarze zarządzania IT, jeśli poprosisz dziesięć osób o definicję ITAM, prawdopodobnie otrzymasz jedenaście różnych definicji.

Tak prosto jak to możliwe:

Inwentaryzacja i efektywne zarządzanie wszystkimi zasobami informatycznymi w całym cyklu ich życia. Od zakupu do utylizacji.

Zasadniczo to się nie zmieniło. Najnowsze wytyczne ITIL 4 ITSM obejmują teraz również ITAM, definiując go jako:

Celem praktyki zarządzania zasobami IT jest planowanie i zarządzanie pełnym cyklem życia wszystkich zasobów IT, aby pomóc organizacji zmaksymalizować wartość, kontrować koszty, zarządzać ryzykiem, wspierać podejmowanie decyzji o zakupie, ponownym użyciu, wycofaniu i zbyciu aktywów oraz spełniać wymogi regulacyjne.

Źródło: AXELOS, „ITIL Foundation: ITIL 4” (2019)

W jaki sposób ITAM odnosi się do ITSM?


Zanim spojrzymy na ITSM versus ITAM, musimy przyjrzeć się bliżej samemu ITSM. W końcu nie wszyscy mogą wiedzieć, czym on jest.

Zestaw wyspecjalizowanych możliwości organizacyjnych zapewniających wartość dla klientów w postaci usług.

Źródło: AXELOS, „ITIL Foundation: ITIL 4” (2019)

Kluczową rzeczą do zapamiętania jest to, że ITAM i ITSM mają podobne cele pod względem końcowych wyników, ale odpowiednie zbiory najlepszych praktyk były tradycyjnie oddzielne. Czemu? Cóż, zasoby IT zawsze były postrzegane jako „rzeczy”, które należy „policzyć i kontrolować”, podczas gdy w przypadku usług IT zawsze główny nacisk kładziono na jakość świadczenia usług i wsparcia.

Zawsze istniało pewne nakładanie się ITAM i ITSM, biorąc pod uwagę, że zasoby IT są wykorzystywane do świadczenia usług IT. Niektóre usługi IT mogą być teraz również zarządzane jako zasoby IT (i odwrotnie). Weźmy na przykład pod uwagę usługi w chmurze.

Praktyka planowania i zarządzania pełnym cyklem życia wszystkich zasobów IT.

Źródło: AXELOS, „ITIL Foundation: ITIL 4” (2019)

Różnica między ITAM a ITSM


Najpopularniejsze wersje wskazówek dotyczących najlepszych praktyk dla ITAM i ITSM zostały stworzone przez różne i niepowiązane ze sobą strony. Co więcej, organizacje, które przyjęły oba style zarządzania IT, mogą je całkowicie oddzielić w dwóch ekosystemach: jeden koncentruje się na zasobach, a drugi na usługach.

Zapisz się na więcej…